NPO3 toont horrorfilm met witte wieven uut Drenthe en Overiessel
En ja hoor, de nieuwe cultuurnota van Drenthe gaat over erfgoed en andere BBB-hobby’s

Dalende belangstelling voor Nederlandstalige fictie? De roman is en blijft een sterk en dynamisch genre

Lucas de Man Sacha Bronwasser Libris Literatuurprijs
Even terug naar donderdag, waar daags voor het Boekenbal in Amsterdam in een zaal genaamd De Nieuwe Liefde een avond plaatsgreep met de zes genomineerden voor de Libris Literatuur Prijs 2024. Juryleden Vamba Sherif, Dalilla Hermans en Lisa Kuitert lazen voor uit het juryrapport, de schrijvers op de shortlist werden bezongen door Laurens van de Linde en geïnterviewd door Lucas de Man.

In bijgevoegde video relativeert De Man na afloop van een gesprek met Sacha Bronwasser het oordeel van de jury, wat daarna wordt gecompenseerd door Van de Linde. Kijken vanaf 55.22.

Hieronder het algemene juryrapport, waar niemand over repte, maar dat wel degelijk in volle ernst is opgesteld:

‘Alvorens bekend te maken welke zes titels op de shortlist staan voor de Libris Literatuurprijs 2024, willen we twee belangrijke fenomenen aanstippen die de literaire pers domineerden in het afgelopen jaar.

Het ging om deze twee ontwikkelingen: de gegroeide belangstelling van lezers voor Engelstalige titels en de gedaalde belangstelling voor Nederlandstalige fictie.

Welbeschouwd meldden kranten, radio en televisie daarmee weinig nieuws. In de jaren daarvoor was eveneens sprake van verengelsing van de boekenkast, vooral bij jongeren. Een dalende interesse van lezers voor fictie in de Nederlandse taal deed zich in 2021 en 2022 ook al voor.

Volgens de journalistieke denkwijze ‘een keer is opvallend, twee keer opmerkelijk, bij de derde keer maken we een verhaal’ werd het terugkerende nieuws als trend gebracht.

In de analyses die volgden, is gesteld dat de positie van de literatuur in Nederland al jaren marginaliseert. Ooit werd het volgen van een studie Nederlands of het bezit van een goed gevulde boekenkast als artistiek en intellectueel interessant gezien. Nu wordt lezen in het algemeen, en literatuur in het bijzonder, als moeilijk ervaren. Kijken naar een film of serie, of luisteren naar een podcast, audioboek of playlist, is eenvoudiger.

Het roept de vraag op of iets mankeert aan de Nederlandstalige literatuur. Meer specifiek: is er iets mis met de roman zoals die in ons taalgebied wordt gemaakt? De jury van de Libris Literatuurprijs 2024 denkt van niet. Zeker de titels op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs 2024 verdienen een vertaling, om te beginnen naar het Engels.

Wij beoordeelden het afgelopen jaar 189 Nederlandstalige romans. Dat aantal is iets lager dan voor eerdere prijzen, maar niet veel – de productie lijkt stabiel. Tegenover een kleinere hoeveelheid ingezonden titels, staan boeken met een indrukwekkend volume aan bladzijden. En waar sommige uitgevers lijken te bezuinigen op papierkwaliteit en vormgeving, doen anderen dat weer juist niet.

Bij de presentatie van de longlist hebben we reeds opmerkingen gemaakt over de grote verscheidenheid aan thematiek. Het idee dat de Nederlandstalige roman het domein is van louter mannen en zich afspeelt in een (kleinburgerlijk) milieu dat als benauwd wordt ervaren, de wetmatigheid dat prijzen steevast door mannen worden gewonnen, is al tijden achterhaald.

Ook stelden we vast dat de stem van auteurs met wortels en ervaringen van buiten Nederland en Vlaanderen structureel begint op te vallen. Het brengt nieuwe beelden en ervaringen de letteren binnen. Daarmee wordt de zeggingskracht van literatuur verder vergroot.

De oogst van het afgelopen jaar laat zien dat de Nederlandstalige roman nog steeds zeer veel te bieden heeft, zowel voor nieuwe als gevorderde lezers. Of hij nu is geschreven door beginnende of ervaren auteurs, de roman is en blijft een sterk en dynamisch genre. Het biedt alle ruimte voor experiment en verdere verdieping, voor verwerking en het oprekken van verbeelding, voor onderzoek en het verleggen van grenzen.

De titels die wij na een spannende discussie over meerdere rondes uit het aanbod hebben geselecteerd, laten een enorme rijkdom zien. We waren al trots bij de presentatie van de longlist. Nu zijn we dat nog meer. Iedere titel op deze shortlist doet, elk op een eigen wijze, recht aan wat de roman vermag. En laat daarmee zien dat de Nederlandstalige fictie kwalitatief onverminderd hoogstaand is. En dus de moeite van het (her)ontdekken waard blijft.

Volgens de jury van de Libris Literatuurprijs 2024 zijn de volgende titels de zes beste romans van het afgelopen jaar:

  1. De onbedoelden, Cobi van Baars – Uitgeverij Atlas Contact
  2. Luister, Sacha Bronwasser – Uitgeverij Ambo | Anthos
  3. Ik kom hier nog op terug, Rob van Essen – Uitgeverij Atlas Contact
  4. Gebied 19, Esther Gerritsen – Uitgeverij De Geus
  5. De onzichtbaren, Frank Nellen – Uitgeverij Hollands Diep
  6. Tosca, Maud Vanhauwaert – Uitgever Das Mag

De jury

  • Kim Putters, voorzitter Sociaal-Economische Raad (SER) – (voorzitter)
  • Dalilla Hermans, auteur en columniste van De Standaard
  • Lisa Kuitert, hoogleraar Boekwetenschap aan de UvA
  • Joep van Ruiten, cultuurjournalist
  • Vamba Sherif, schrijver, essayist, film- en boekrecensent