Grooves, synths, bassen en Rick James
3-11-16
Een avondje grooves, synths en bassen. Ik draaide eerst iets van R. Kelly, Zhané en The Gap Band, en daarna Slave, S.O.S. Band, Ohio Players, The Time en kwam vervolgens uit bij Rick James. Van die laatste wordt gezegd dat hij na het vertrek van Marvin Gaye, Michael Jackson en Diana Ross Motown Records overeind wist te houden.
Dat moet dan gebeurd zijn met het geld dat hij verdiende in de Verenigde Staten, want in Nederland wilde het niet erg. Ik geloof dat hij hier slechts twee hits heeft gescoord, Superfreak en Glow. Bij dat laatste nummer verscheen destijds een lange videoclip, die in de verte doet denken aan Purple Rain van Prince, maar vooral geïnspireerd lijkt door zijn eigen neergang aan drank en drugs.
Op Youtube circuleert ook nog een lange videoclip bij zijn duet Ebony eyes met Smokey Robinson. Aan zijn biograaf David Ritz vertelde James dat hij het nummer schreef in reactie op brieven van fans die hem kwalijk namen dat hij affaires had met blanke vrouwen. Ebony eyes was bedoeld om zijn achterban terug te winnen: 'It was my way of telling black women that I loved them en looked upon them as queens.' Kijk nu nog eens naar de foto boven dit stukje.
Daarna draaide ik Teena Marie, die in 1979 op Motown debuteerde met een door Rick James geproduceerde plaat waarvan ik ergens las dat de platenmaatschappij het niet aandurfde haar foto op het album te beelden omdat ze blank was. Ja, vroeger waren er ook fijne tijden.